Visit our shop online

Friday 5 September 2014

The Fashion and Art Weekend: Manuel Piña and the fusion between Art & Pret-á-Porter




Welcome back to The Fashion and Art Weekend

We wish you have had a lovely holidays and we are happy to be back with new and fresh articles related to the influence of Arts in fashion.

As you might know, this NEW section is delivered every Friday directed and written by Silvia Moya , an expert fashion blogger, in exclusivity for Welldone Publishers: Art Prints & Greeting Cards Worldwide.



Manuel Piña and the fusion between Art & Pret-á-Porter by Silvia Moya

Manuel Piña (1944 - 1994) Manzanares, Ciudad Real, was a Spanish fashion designer, who worked closely with many of the artists belonging to the Movida Madrileña, the artistic and socio-cultural movement that took place in the aftermath of Spain's 'Transition'. 

Manuel Piña (Manzanares (Ciudad Real), 1944 - Manzanares (Ciudad Real), 1994) fue un Diseñador de moda español, que trabajó mano a mano con muchos de los artistas pertenecientes a la Movida madrileña.

 
Manuel Piña (1986) by Javier Vallhonrat

 
When 19th years old Manuel moved from his born city to the capital of Spain, Madrid, to develop his artistic skills with the intention of becoming a fashion designer.

His dream came true when in 1974 he created his first studio focusing on the Knitting as one of his precious fabric both day and night. Four years later Manuel Piña launched his first collection in Barcelona and in 1981 he was able to internationalize his business by opening his first store in New York. After USA came Italy, Germany, England, France and Japan

During this productive period of time he launched a collection to be sold exclusively in the department stores Galeries Atlantico and, at the same time, his designs were displayed in Pasarela Cibeles. Is interesting to note that Manuel Piña is considered to be one of the founders of the main Spanish catwalk Pasarela Cibeles, still running today, and one of the architects of the so-called "Spain Brand". 

Unfortunately, his stunning rise slowed down in 1990 when he faced bankruptcy due to international economic crisis. Manuel had to close his business, to lay off 30 employees and to stop the millionaire   negotiations he was dealing with Japanese holding. 


Con tan solo 19 años, Manuel abandonó su ciudad natal por la capital de España, Madrid, para poder desarrollar sus inquietudes y habilidades artísticas con la intención de convertirse en diseñador de moda (de manera autodidacta). Su sueño se hizo realidad cuando abrió su primer taller en el año 74 centrándose en el punto como tejido estrella de sus colecciones tanto para el día como para la noche. Cuatro años después presentaría su primera colección en Barcelona. En el año 81 internacionalizó su negocio al abrir una tienda en Nueva York, después vinieron Italia, Alemania, Inglaterra, Francia y Japón. Durante esa etapa presentó una colección que se vendería en exclusiva en los grandes almacenes de Galerías Preciados y, al mismo tiempo, sus colecciones desfilaron por la Pasarela Cibeles, siendo él uno de los primeros impulsores de la principal pasarela de moda española que sobrevive a día de hoy y uno de los artífices de la denominada “Marca España”. Su meteórico ascenso se frenó en el año 90 cuando, envuelto en una gran crisis económica, tuvo que cerrar su empresa, despedir a 30 empleados, cerrar su tienda en Madrid y terminar las negociaciones millonarias que estaba manteniendo con unos clientes en Japón.


















His contribution to fashion was undoubtabily a fact and his style was creative and arty. As example, Manuel Piña masterfully played with Spanish folklore symbols like the frills, frilly costumes, turban bandit, macrame, the colors of the national flag or the inspiration that his La Mancha born roots produced on him. If Cristóbal Balenciaga designs are  considered masterworks of haute couture, Manuel Piña's are considered masterworks of Pret-a-porter.

Although his designs never reported to him profit enough, Manuel Piña had the privilege of dressing the main actresses of the Movida Madrileña as Rossy de Palma, who was his muse and who owes him her artistic nickname.


Su aportación a la moda fue clave y su estilo inconfundible. Solo él interpretaría de manera magistral los símbolos españoles del folclore, los volantes, los trajes de faralaes, el turbante bandolero, el macramé, los colores de la bandera nacional o la eterna inspiración que le producían sus raíces manchegas. Si Cristóbal Balenciaga es el referente español de la Alta Costura, Manuel Piña lo fue en el terreno Pret-a-porter. Aunque sus diseños nunca se tradujeron en grandes ingresos, Piña vistió a todas las actrices de la denominada Movida Madrileña siendo Rossy de Palma su musa y él uno de los artífices del seudónimo de la actriz.




 Spanish Flag Dress




Manuel Piña's skirt pictured by Alberto Garcia-Alix


The actresses, muses and ultimately The Piña women were not the only females from Movida Madrileña that Piña used to flirt with. The Spanish designer also liked to display his clothes as pictorial surfaces in motion working next to the painter Juan Gomila (Barcelona, 1942) during the early eighties. 

He also investigated inside the Pop or Kitsch aesthetic with the well known COSTUS group, formed by the plastic artists and sentimental couple Enrique Naya and Juan Carrero, in 1981. Here again he forgot his roots and worked with the painter, of the same town, Alex Serna.


Pero las actrices, musas y, en definitiva, “mujeres Piña”, no fueron las únicas integrantes de ese movimiento cultural con el que Piña coqueteó en más de una ocasión. Al diseñador le gustaba utilizar sus vestidos como superficies pictóricas en movimiento y para ello contaba con colaboradores de lujo como el pintor barcelonés Juan Gomila (1942) en los años 83 y 84 o, adentrándose un poco más en una estética POP o Kitsch, con el grupo COSTUS, formado por la pareja sentimental y profesional de artistas plásticos Enrique Naya  y Juan Carrero, en 1981. Tampoco aquí se olvidó de su tierra y colaboró con el pintor, de su misma localidad, Alex Serna.




Dress by Manuel Piña painted by COSTUS Group










Dress by Manuel Piña painted by Juan Gomila
(1984)


 
After closing down his Company he launched a design studio set about the creation of shoes and glasses. 

His last public appearance took place at his home in Madrid, where he organized a fashion show in memory of the singer Camarón de la Isla.


Tras la liquidación de su empresa abrió un estudio de diseño y se dedicó a la creación de una colección de zapatos y gafas. Su último acto público tuvo lugar en su domicilio de Madrid, donde organizó un desfile de modelos dedicado en memoria al cantaor Camarón de la Isla.

 

Actress and model Bibiana Fernandez wearing Manuel Piña at Cibeles in memory of Camaron de la Isla






Saddly Manuel Piña died from complications related to AIDS at 50 years old at the same place where he was born, Manzanares, which currently displays a Museum that collects much of his creative work. 

Falleció de SIDA con tan solo 50 años en el mismo lugar que le vio nacer, en Manzanares, donde actualmente hay un museo que recoge gran parte de sus obras creativas.




Manuel Piña Manzanares Museum




You can keep browsing our Shop Online to get the most affordable Wall Art for your room, office, Restaurant or Hotel:










No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.